Merlin | 4. - 5. série | 2011 - 2012

22. února 2013 v 16:03 | Selenne L. Athi |  Viděno
Recenze na předchozí série: 1. - 3. série

The Darkest Hour is just before the Dawn.

Po Morganině neúspěšném napadení Kamelotu se celé království pomalu dává dohromady. Arthur se prozatím ujímá vlády místo svého zlomeného otce Uthera, který se nedokáže vyrovnat s Morganinou zradou. Ale čarodějka se jen tak nevzdává, sbírá své síly a snaží se sesadit svého nevlastního bratra Arthura za každou cenu...

___________________________________________

A opět se vracím k mému asi nejbolestivějšímu tématu britských seriálů, aneb jak mohl být Merlin zase lepší seriál, než byl. Nemůžu si pomoct, ale kvůli té hromadě nevyužitého potenciálu, který tenhle poměrně oblíbený seriál měl, se mi chce upřímně prolévat slzy. Skutečně.

A přitom čtvrtá řada nezačíná nijak zářivě. Všichni se tak nějak vzpamatovávají z toho, co se z Kamelotu stalo, když ho obsadila Morgana. Známé postavy se vracejí mnohem silnější, stálejší a jistější - seriál pomalu přestupuje na něco vážnější strunu, už to není jenom o slovních bitvách mezi postavami a o tom, aby někdo někoho náhle zachránil (většinou Merlin zachraňuje všechny) a pak se všechno vrátilo do normálu. Ne, čtvrtá série se pomalu prohlubuje jak v chování postav, tak i v ději. Bohužel si tuhle tvář neumí udržet věčně. Vtipné momenty, odlehčené epizody prolínají ty vážnější. Ani to by mi tolik nevadilo, jako spíš to, s jakou jednoduchostí hlavní hrdinové většinu svých dobrodružství vyřeší. Ano, někdo KONEČNĚ zemře. Dokonce tři docela důležité postavy. Dokonce jsou i okolní postavy zdrcené a snaží se s jejich smrtí nějak vyrovnat. A člověk si v duchu říká - 'páni, ten seriál konečně dospěl. Konečně začal plnit má očekávání, konečně se hlavní hrdinové chovají adekvátně a nějak je to třeba i poznamená do budoucnosti. Jakkoliv. Alespoň maličko. Prosím...' A pak nastává hořké zklamání. Kromě asi dvou či tří epizod a pomalu se stupňujícího Morganina šílenství (Katie McGrath ji hraje přesvědčivě, ale občas mi taky přijde, že to někdy s těmi jedovatými, nenávistnými pohledy přehání) se vlastně nic nestalo. A to je na tom asi ta největší potíž - zdejší postavy jsou minimálně poznamenané vším, co se děje kolem. Ano, někteří mají víc povinností, důležitosti, nebo zodpovědnosti. Ale jakmile je daná epizoda odvyprávěna, začíná se dějově pěkně odznova, jako kdyby se vlastně v předchozích dílech nic nestalo. Taky nemusím mít v každém seriálu silně provázanou dějovou linii, ale nějaké jizvy na duši by pár smrtí, zešílení a zmrtvýchvstání přeci jen na duši zanechat mělo. A pokud se seriál zdá být až 'příliš' depresivní, situaci vždycky někdo zachrání, nebo někdo pronese super povzbuzující větu, která taky všechno zachrání.

Skutečně, nejsmutnější na Merlinovi je špatně odvyprávěný děj. Chemie, herci, prostředí, kostýmy... Bože, ten seriál má krásné interiéry, půvabné obsazení s mladými talenty... Ale kvůli většině epizod těm postavám prostě nevěřím ani slovo. Ano, přátelství mezi Merlinem a Arthurem je stále příjemným kořením, ano, Morgana je stále moje oblíbená postava, ačkoliv většinu času nedělá nic jiného, než se jen zle kouká dokola a snaží se vymyslet super mistrovský ďábelský plán, jak Arthura zabít, ale to je tak všechno. Vážnější scény nemají příliš hloubku, když člověk předem ví, že se to vlastně všechno všem povede, že dobří vyhrají a zlo bude zase pěkně nakopáno do zadnice. A finálová epizoda čtvrté řady byla opět promarněným potenciálem, který bohužel následoval scénáře finále třetí řady, takže se opět nic zvláštního nestalo (Morgana si zase jen tak přišla, obsadila Kamelot a Merlin s Arthurem ho s Tristanem a Izoldou (!!! - nejhloupější vsuvka postav v historii vsuvek postav) zase vysvobodí. Jo, a Morgana přežije a navíc se jí vylíhne drak. Trochu krkolomné, ne?

Pátá řada se rozhodla celému seriálu napravit reputaci. Jenže ve většině případů přišla s křížkem po funuse. Velice překvapivý je návrat (dospělého) Mordreda, který díky tomu příjemně napíná diváka, na jakou stranu se tenhle modrooký kluk vlastně přidá. Morganiny plány, jak zabít Arthura jsou ještě zoufalejší, než v předchozí série (příkladem 'očaruje' Gwen, aby byla na její straně, což bylo příjemné zabití tří epizod tímhle plytkým výmyslem). A pak, co se nestane, velkolepé finále. Jenže i to má své háčky - Mordred se vrací k Morganě z docela uvěřitelných důvodů, přesto je tu opět použita ženská postava, která zemře, aby to Mordred vůbec udělal. Nevím proč, ale tenhle seriál si strašně hraje na to, jak silné hrdinky vlastně má, přestože jedna z nich má vždycky jenom hromadu strašně moudrých, povzbuzujících proslovů, další má zoufalé, šílené plány a Mordredova (jednoepizodová!) přítelkyně je využita jako katalyzátor k pomstě. Tak co to prosím vás má co společného se silnými, ženskými postavami? To že jedna z nich je využita jako hlavní záporák, aniž by jí člověk pořádně viděl do hlavy, další je tu jako 'předmět hrdinových tužeb' a 'budoucí super skvělá a moudrá královna' a další jenom jako oběť příběhu, aby se jedna z postav stala 'oprávněně zlou'? Běžte do háje s nějakou emancipací, vážně. V tomhle já žádné silné ženské postavy vážně nevidím.

Ale zpátky k finále... Nebudete tomu věřit, ale po 5 sériích a 64 epizodách je KONEČNĚ odhalena všem Merlinova magie. Což člověka docela naštve, když chudák postava zachraňovala všem zadnice v předchozích 64 epizodách, takřka bez sebemenšího vděku a zásluh. Ale o to by Merlinovi možná ani nešlo, přesto... Finále je bohužel velice dobře napsané, díky čemuž se opět vracím k nevyužitému potenciálu celého příběhu. Proč nemohla být takhle napsán celý seriál? Ano, opět jsou tu trochu klišé zavánějící proslovy, přesto vážnost a dopad celé situace na postavy je tu asi nejvíc patrná. Konečně jsem se po 5 sériích dočkala a viděla jsem nějaký rozklad pocitů, myšlenek a přání. A posledních pět minut má skutečně silný dopad na diváka, protože jsou vážně skvělé a Colin Morgan v roli Merlina předvádí neskutečný výkon.
Skutečně, nenaštvalo by vás to? Doposud nevím, jestli mám být ráda, nebo mám litovat, že tenhle seriál skončil. Spíš to první - už jen z důvodů, které jsem napsala výše. A přitom toho bylo tolik, co ten seriál mohl využít, dokreslit... Uff, konec pláče nad rozlitým mlékem.

Moje hodnocení:
4. série - 6.5 / 10
5. série - 7 / 10